Aloita päivä ryhtiliikkeellä ammattikehonrakentaja Kille Kujalan tapaan

Kille Kujala aloittaa aamunsa kuten useimmat meistä: nousee ylös ja harjaa hampaat. Tämän jälkeen menestyneen kehonrakentajan aamurutiini eroaa tavallisen torkuttajan arjesta.

Kille tekee ennen aamiaista yksinkertaisen korsetin aktivointitreenin, jonka tarkoitus on herättää keho uuteen päivään lyhyillä hengitysharjoituksilla. Helppo harjoitus on hyvä tehdä ensimmäisenä aamulla, jotta korsetti aktivoituu heti päivän alusta asti. Katso videolta Killen ohjeet:

Syvien selkä- ja vatsalihasten aktivointi herättää koko kehon ja saa lämmön liikkeelle. Kille suosittelee vatsalihasten kevyttä jännittämistä myös päivän mittaan, sillä se pitää ryhdin suorempana ja ehkäisee siten myös erilaisia niska- ja hartiaseudun vaivoja, jotka ovat erityisen yleisiä istumatyöläisillä. ”Aktiivinen korsetti vähentää paljon selkävaivoja”, Kille toteaa. Korsetin aktivointi tapahtuu helposti keskittymällä siihen, ettei anna vatsan “pömpöttää” vaan vetää napaa kevyesti sisään.

Ammattilaiskehonrakentajan aamupala

Aktivointitreenin jälkeen Kille sekoittaa aamujuoman, jonka terveellisten ainesosien on tarkoitus pysäyttää yön jälkeinen katabolia eli lihasta purkava tila nopeasti. Killen aamusmoothie sisältää viherjauheita, aminohappoja, sitruunamehujauhetta, kookosvesijauhetta, macaa sekä c-vitamiinia. Tehodrinkin lisäksi Killen tyypillinen aamupala koostuu 15 kananmunasta, joiden kanssa nautitaan välillä erilaisia kasviksia sekä loraus oliiviöljyä. Aamupalan kyytipohjaksi hän juo mieluiten kahvia ja vettä. Mikäli ohjelmassa on korsettiaktivointia raskaampi aamutreeni, Kille suosittelee juomaan vain nesteitä ennen treeniä, mikäli treeni tapahtuu tunnin sisään heräämisestä. Aamiainen kannattaa silloin nauttia vasta treenin jälkeen.

Rutiineja oman vuorokausirytmin mukaan

Entisenä yötyöläisenä Kille ymmärtää, että kaikkien aamut eivät ala samaan aikaan. Tutkimuksetkin osoittavat, että yhdet meistä ovat aamu- ja toiset iltavirkkuja. Killen mielestä aamutreenin ja aamiaisen voi nauttia omaan tahtiin heräämisen jälkeen, kunhan muodostaa niistä itselleen säännöllisen tavan. Kille muistuttaa myös, että hyvät unet ovat kaiken jaksamisen perusta, eikä niistä kannata koskaan tinkiä treenaamisen vuoksi. Riittävä yöuni on aamurutiineista tärkein.

Uusi päivä, uusi tavoite

Ammattiurheilijana Kille on tottunut asettamaan itselleen tavoitteita. Tällä hetkellä Killen tähtäin on ensi toukokuun New York Pro -kisoissa. Hänellä on tapana tehdä myös uuden vuoden lupauksia: vuonna 2018 Kille haluaa oppia jäsentämään ajankäyttöään entistä paremmin sekä olla enemmän läsnä pojalleen ja läheisilleen. Tavoitteet saavutetaan askel kerrallaan, ja usein juuri pienet muutokset arjessa ovat niitä kaikkein tärkeimpiä. Kille kannustaa lempeästi aloittamaan uuden vuoden – ja päivän – levänneenä, ryhdikkäästi syvään hengittäen ja oma tavoite kirkkaana mielessä.