11.01.2018

5 askelta energiseen aamuun: tee heräämisestä päivän ihanin hetki

Hyvinvoinnin asiantuntija Kirsi Vaulamo tuntee energisten aamujen reseptin. Se pitää sisällään yhden ohittamattoman uniniksin, päivän pelastavan muistilistan sekä pari varsin herkullista aamiaisvinkkiä.

Aamu on päivän paras hetki. Jos olet eri mieltä väitteen kanssa, saattavat päivärutiinisi kaivata pientä viilausta. Hyvinvoinnin superasiantuntija Kirsi Vaulamon nikseillä pääsee hyvään alkuun. Niiden avulla voi parantaa yöunta, aamiashetkeä ja päivärytmiä. Vaulamo on ravinto- ja mentaalivalmentaja ja personal trainer -kouluttaja, joten ohjeissa on mukana niin keho, vatsa kuin mielikin. Kokeile, ja herätyskellon ääni alkaa kuulostaa kymmenen kertaa kauniimmalta.

”Omilla valinnoilla aamusta voi saada kaaoksen tai mukavan stressittömän hetken,” Vaulamo muistuttaa.

  1. Laatua tylsyydestä

Virkeänä tai väsyneenä herääminen ratkeaa jo noin tunti, pari ennen nukkumaanmenoa. Silloin tehdyt asiat nimittäin voivat vaikuttavaa suoraan unen laatuun. Aivot rakastavat virikkeitä, ja jatkavat niiden käsittelyä vielä nukahtamisen jälkeenkin. Syvään uneen vajoaminen viivästyy, ja palauttavin uniaika jää lyhyeksi. Jos siis selailee somea, katsoo jännittävää televiosarjaa tai kuntoilee lähellä nukkumaanmenohetkeä, unen laatu heikentyy.

”Huonoon unenlaatuun voi tottua. Ihmiset ajattelevat nukkuvansa tarpeeksi, ja pieneen aamuväsymykseenkin turtuu. Sitä ei välttämättä edes huomaa,” Vaulamo varoittaa.

Vaikka siis pystyisikin nukahtamaan Netflixin tai Instagramin äärelle, nakertaa silti omaa jaksamistaan. Nukkumaanmenoa edeltävä tunti olisikin hyvä pyhittää tylsille asioille. Hidastempoinen kirja, meditaatio, venyttely tai rauhallinen kotipuuhastelu ovat mainiota iltapuuhia, jotka parantavat unen laatua. Tylsyydessä asuu myös luovuus ja uudet ajatukset.

  1. Herkullinen herätys

”Ihmisen aineenvaihdunta toimii paremmin, kun syö säännöllisesti ja omaa kulutusta vastaavasti. Yöllä elimistö on paastotilassa, ja suolistokin lepää. Aamiainen potkaisee aineenvaihdunnan taas käyntiin, ja tuo aktiivisuutta koko päivään,” Vaulamo selvittää.

Ihanneaamiaiseen kuuluu hiilihydraatteja elimistön polttoaineeksi, proteiineja lihaksien rakentumista varten ja hyviä rasvoja hormonitoiminnan ylläpitämiseksi. Jos täysimittainen aamiainen puuroineen, kananmunineen ja voileipineen tuntuu hankalalta ajatukselta, smoothie on hyvä vaihtoehto. Sellaisen voi pyöräyttää itse (esim. Blue Diamond -mantelijuomaan tehty persikka-inkiväärismoothie) tai nauttia valmismoothien (Lagom kvinoalla harmonisoitu smoothie).

Aamu-urheilija voi jättää varsinaisen aamiaisen treenin jälkeiseen aikaan, mutta jotakin kannattaa nauttia myös ennen salille tai lenkille lähtöä. Vaulamo suosittaa täydentämään energiavarastoja hiilihydraateilla, joita saa tuoremehusta, juotavasta jugurtista, smoothiesta tai vaikkapa kourallisesta kuivahedelmiä (Sun-Maid -rusinat toimivat erinomaisesti). Niin treenistä saa enemmän irti.

  1. Kahvimeditaatio

Aamu on päivän harvoja aitoja hengähdyshetkiä, jos siitä tekee sellaisen. Kahvikupillisen juominen ja lehden lukeminen ei vaadi pitkää tuokiota, mutta se antaa päivälle rauhallisen startin. Siksi aamuhetki kannattaa pyhittää itselleen. Lapsiperheessä se on aikuisille mahdollisuus istahtaa hetki rauhassa ennen lasten heräämistä. Varttia aikaisemmin herääminen maksaa itsensä takaisin rauhallisena ja hyvänä olona.

”Ideaaliaamuna ei myöskään koskettaisi kännykkään ennen kuin on oikeasti ihan pakko. Silloin tulisi paremmin keskityttyä omaan aamuhetkeen. Meilit kannattaa säästää todellisen työpäivän alkuun,” Vaulamo vinkkaa.

  1. Anna aamulahjoja

Mitäpä jos aloittaisit aamusi iloisella yllätyksellä? Sängystä on helpompi nousta ylös, kun mieleen muistuu jääkaapissa odottava tuorepuuro. Kun sen tekee edellisenä iltana valmiiksi, voi aamulla istahtaa suoraan herkulliseen aamiaspöytään – melkein kuin hotellissa. Myös toisen ihmisen ilahduttaminen antaa energiaa päivään.

”Mieheni herää ennen minua, ja hänellä on kiva tapa keittää minulle kahvi valmiiksi. Sellaiset pienet asiat ilahduttavat paljon. Olen kouluttanut hänet hyvin,” Vaulamo nauraa.

  1. Kynä ja paperia

Yksi aamuinen viisiminuuttinen kannattaa pyhittää tulevan päivän miettimiselle. Vaulamo suosittaa laatimaan jokaisena arkiaamuna päiväohjelman, johon merkitsee tulevat tapaamiset, työtehtävät ja omat ruokatauot. Lista on hyvä laatia perinteisesti paperin ja kynän kanssa.

”Kun miettii tulevaa päivää ihan kellontarkasti, saa omat ajatuksen järjestykseen. Kaikki muistettavat asiat on siirretty paperille. Samalla välttyy ikäviltä yllätyksiltä. Jos päivästä on tulossa hektinen, voi kotoa ottaa välipaloja mukaan,” Vaulamo vinkkaa.

Suunnitelman laatiminen voi helpottaa myös työpäivän päättämistä. Omasta listasta voi tarkistaa hyvin konkreettisesti, mitä kaikkea on saanut aikaiseksi. Silloin voi välttyä kiusaukselta jatkaa töiden tekemistä illalla kotona.

Ps. Uusia hyviä tapoja on joskus vaikea omaksua. Silloin itseltään kannattaa kysyä, miksi haluaisi tehdä toisin. Mikä olisi se syy sammuttaa telkkari ajoissa illalla tai syödä parempi aamupala?

”Usein elämme tätä elämää miettimättä, miksi teemme niitä asioita, joita teemme. Jos miettii vakavasti, miksi jokin asia olisi tärkeä, se on helpompi tehdä. Hyvä syy auttaa tekemään hyviä asioita,” Vaulamo summaa.