05.10.2017

Lepää ja unelmoi! Kehonrakentaja Kille Kujalan hyvinvoinnin vinkit

Kille Kujala kättelee rennosti ja silmät hymyilevät. Edessä on jälleen työntäyteinen viikonloppu, jonka aikana Kille luotsaa satoja treenaajia kohti tavoitteita.

Killen aikataulu on tiukka ja ruokavalio vielä tiukempi. Voisi kuvitella, että kehonrakennuksen ammattilaisen päivät ja ajatukset täyttyvät kaloritaulukoista ja kovasta raudasta. Väärin. Vaikka kehonrakennus on Killen ammatti, elämän ykkönen on pieni lapsi ja riittävää lepäämistä hän suosittelee kaikille. Kuulostaa hyvältä, mutta mitä muuta opittavaa Killeltä tavallisella liikkujalla on?

Syö tarpeeksi.

Kille yllättää väitteellä. ”Yleinen virhe ei ole liika syöminen vaan liian vähäinen syöminen sekä väärät valinnat”, hän jyrähtää. Ongelmia ja vyötäröntäytettä syntyy, kun ollaan päivän aikana liian pitkiä aikoja syömättä. Verensokeri laskee ja sen seurauksena herkkuhimot ottavat vallan. Syödään paljon ja liikaa, ajattelematta mitä suupalat sisältävät. Ehdottoman tärkeää on pitää ruokarytmi tasaisena. ”Silloin jaksaa vähän funtsata, mitä syö ja nähdä sen eteen pienesti vaivaa”, Kille kannustaa. Killen ruokafilosofiaan kuuluu kohtuuhintainen, hyvältä maistuva ja vaivattomasti itse tehty ruoka. Ruoasta saa helposti hyvää, kun uskaltaa käyttää mausteita ja panostaa hyviin raaka-aineisiin. Pahin ruokamoka on ruoan heittäminen roskikseen. Siitä Kille on tarkka ja perheen ruokahävikki on nolla.

Killen ruokavalion kulmakiviä ovat kana ja kala. Niitä kuluu joka päivä yhteensä 1,5 kilon verran. Molemmat ovat vähärasvaisia ja maukkaita, hyvää polttoainetta kropalle. Ammattinsa vuoksi Kille mittaa kaiken, mitä suuhunsa laittaa. Ruoan ravintoarvojen laskemisen apuna hän käyttää tarvittaessa erillistä ohjelmaa. Tosin nykyään sitä tarvitaan yhä harvemmin, sillä yleisimpien raaka-aineiden ravintoarvot ovat jo selkärankaan iskostuneet. ”Mutta tavallisen ihmisen ei todellakaan tarvitse eikä pidäkään laskeskella ruokiaan!”, hän sanoo. Entä voiko kehonrakentaja herkutella koskaan? ”Todellakin voi ja oma herkkuni on jäätelö!”, Kille nauraa. Ruokafilosofiaan kuuluu nimittäin myös kohtuus ja se sallii pienen määrän herkkuja silloin tällöin.

Killen takuuvarma ”Kolmen minuutin safka”:

Kaksi purkkia Lagom kanan rintafilettä tomaattikastikkeessa

Dole Tropical Gold -ananaspaloja noin puoli pussia

Borges -oliiviöljyä 1 tl

Riisinuudeleita 40 g (yksi kimppu)

Puolikas sipuli

Laita vedenkeittimeen vesi kiehumaan. Pilko sipuli. Kuumenna paistinpannulla tippa öljyä ja kuullota sipuleita hetki. Lisää ananas ja kanat. Laita syvälle lautaselle riisinuudelikimppu ja kaada kiehunut vesi päälle. Kaada hautuneet riisinuudelit ja osa nesteestä pannulle. Lisää suolaa ja pippuria oman maun mukaan. Kanan tilalla voit vaihdella John West -tonnikalaa. Jos haluat kanan tilalle, tonnikala vedessä käy hyvin. Kalorimäärä on sama. 

Annos tuo keskimäärin neljäsosan päivän kaloritarpeesta yhdelle normaalikokoiselle ihmiselle. Ravintoarvot: 500 kcal, 31 g proteiinia, 63 g hiilihydraatteja, 13 g rasvaa.

Liiku fiksusti.

Kille aloittaa päivän kardiotreenillä. Tapaa hän suosittelee kaikille, sillä aerobinen liikunta ennen aamiaista toimii mainiona kropan herättäjänä. Aamuliikunta piristää ja sen lisäksi se tekee hyvää aineenvaihdunnalle, sekä polttaa rasvaa.  ”Mutta itseään ei tarvitse repiä. On oikein hyvä, jos kävelee reippaasti 20 minuutin verran. Se riittää ja on rasvanpolton kannalta juoksemista tehokkaampaakin”, hän neuvoo. Ylipäätään itsensä liikunnalla rääkkäämisen Kille julistaa pannaan. On iso ja harmillisen yleinen virhe liikkua liikaa ja liian kovaa. Silloin kroppa ei palaudu rasituksesta ja stressitaso nousee. Tuloksia ei tule, mutta hormonitoiminta voi kärsiä. Riittävä määrä liikuntaa on 3 – 4 kertaa viikossa.

Uskalla unelmoida!

Kille on urheillut aina mutta ammattilainen hän on ollut vasta vähän aikaa. Halu löytää elämään tavoite ja suunta johdattivat 12 vuotta sitten kuntosalille, josta harjoittelu eteni nopeasti kilpatasolle. Unelma kehonrakennuksen ammattilaisuudesta oli Killen mukaan pähkähullu ja aivan mahdoton. ”Varmaan kukaan muu kuin minä ei ikinä uskonut, että se olisi mahdollista. Mutta juuri unelmoida pitää. Asettaa sellaisia tavoitteita, jotka tuntuvat saavuttamattomilta ja vierailtakin”, hän sanoo. Niiden eteen saa tehdä paljon työtä ja takapakkeja pitää sietää. Mutta tavoitteen myötä katse nojaa aina eteenpäin ja elämä on selkeää.

Unelman ja tavoitteiden ei todellakaan tarvitse liittyä liikuntaan. Mikä tahansa itselle tärkeä asia on juuri se oikea. Kille uskoo vakaasti siihen, että tavoitteellinen unelmointi tuo elämänilon, jonka myötä liikuntakin solahtaa arkeen mukaan. Ja juuri sellaisella kohtuullisella tavalla, jossa lepo ja liikunta ovat tasapainossa.

Lue lisää Killen nettisivuilta.