07.11.2017

Maidoton ruokavalio ja maailman helpoin maidoton mantelilatte

Maidoton ruokavalio ja mm. riittävä kalsiumin saanti askarruttaa monia. Hyvinvointivalmentaja ja ravitsemusammattilainen Tuulia Järvinen vinkkaa parhaat kalsiumin lähteet maidotonta ruokavaliota noudattavalle sekä kertoo, miksi hän itse on valinnut maidottoman elämäntavan.

En ole ikinä ollut kova juomaan maitoa, mutta muistan nuoruudessani juoneeni silloin tällöin ruokajuomana piimää pelätessäni kalsiuminpuutosta. Vaikka minulla ei ole maitoallergiaa tai laktoosi-intoleranssia, turposi vatsani maidosta ja pituuskasvuni takkusi ollessani vain muutaman vuoden ikäinen. Vasta äitini lopetettua maidon tarjoamisen tilanne rauhoittui: vatsani turvotus lakkasi ja vatsani kasvamisen sijaan aloin itse kasvamaan (myönnettäköön, etten kovin pitkäksi, hah, mutta tämä tuskin liittyy maitoon!).

Nykyään tilanne on aivan toinen, ja muistakin kalsiuminlähteistä kuin lehmänmaidosta puhutaan paljon – onneksi! Kenenkään ei enää tarvitse tarttua piimäpurkkiin vain kalsiumin takia, tai juoda maitoa ruokajuomana vain ravitsemuksellisista syistä.

Laadukkaita maidottomia kalsiumin lähteitä ovat mm.

  1. Seesaminsiemenet (suosittelen pehmeää tahinia!)
  2. Mantelit
  3. Parsakaali, useat vihreät kasvikset (mm. lehtikaali)
  4. Muut siemenet ja pähkinät
  5. Linssit ja pavut (myös tofu)
  6. Sardiinit, lohi
  7. Viikunat, appelsiini
  8. Sekä tietenkin kalsiumrikastetut kasvimaidot!

Kalsiumista täällä meillä, maidon luvatussa maassa, puhutaan paljon. Vähintäänkin yhtä tärkeää terveen luuston kannata on riittävä D-vitamiinin saanti, samoin kuin terve luusto tarvitsee seurakseen myös magnesiumia. Nämä ravinteet kannattaa huomioida joit sitten maitoa, kasvimaitoja tai vaikka niitä molempia!

Monet luopuvat maidosta ja saattavat huomata terveydessään positiivisia seikkoja sen jälkeen. Maitoon liittyy mahdollisten terveyshaasteiden lisäksi myös muita, tärkeitä aspekteja. Huomaan näiden saavan itseltäni päivä päivältä suurempaa painoarvoa: eihän maidon juominen ole yhtään sen eettisempää kuin lihan syöminenkään, eikä missään nimessä lihantuotantoa ekologisempaa! Maidoton ruokavalio, kuten myös kasvisruoka, on myös ympäristöteko!

Itse siirryin maidottomaan elämäntapaan kokonaan kokeiltuani maidotonta ruokavaliota n. kuukauden verran monia vuosia sitten. Nuhaiset allergiaoireet katosivat niihin aikoihin kuin itsestään, eivätkä ole enää tulleet takaisin. Näin ollen antihistamiinitkin (ja niistä seurannut väsymys!) ovat siitä saakka olleet kohdallani historiaa.

Maidoton elämäntapa on luonteva osa elämääni, ja olisi outoa valita kaupasta muita kuin kasvipohjaisia maitotuotteita mukaani. Näiden valikoima onneksi kasvaa jatkuvasti, ja jokaiseen hetkeen löytyy sopiva: myös kermainen latte onnistuu loistavasti siihen tarkoitukseen suunnitelluilla tuotteilla!

Maailman helpoin maidoton mantelilatte

Tarvitset:

  • Almond Breeze Barista Blend -mantelijuomaa
  • Vahvaa espressokahvia
  • Ceylonin kanelia / kanelitankoja
  • Ripaus kardemummaa
  1. Lämmitä ja vaahdota mantelijuoma
  2. Valmista kahvi
  3. Kaada kahvi lasiin, ja vaahdotettu maito päälle
  4. Lisää sekaan haluamiasi mausteita, kuten kanelia ja kardemummaa
  5. Nauti maidottomasta kahvihetkestäsi!