Urheiluvinkkejä perheellisille – näin yhdistät treenin ja arjen

Perheellisille arjen ja urheilun yhteensovittaminen on omasta asenteesta kiinni, sanoo vapaaottelija Mikael Silander. Kun jaksaa tehdä vaikka yhden positiivisen muutoksen päivittäisiin rutiineihin, saattaa arkikin rullata pikkaisen paremmin.

Vaikka Mikael työkseen urheileekin, tunnistaa hän kolmevuotiaan pojan isänä pikkulapsiperheille tyypillisen kiireen, jossa urheilu ja treenaus ei ole ensimmäisenä mielessä. Mikael antoi vinkkejä siitä, miten voi yhdistää kiireisen arjen mukavaan päivittäiseen treeniin ja hyvään oloon.

Valitse vinkeistä aluksi vaikka yksi ja katso pari kuukautta, miten se vaikuttaa sinun ja perheesi arkeen!

Mikaelin treenivinkit:

  1. Aloita aamu keskivartalon vahvistamisella

    Mene lattialle lankuttamaan tai tee muutama vatsalihassarja. Muutaman minuutin treenillä päivä alkaa hyvin. Varsinkin taaperot ovat innoissaan, kun laskeudut heidän tasolleen ja vähän vanhemmat lapset mielellään tulevat mukaan tekemään. Lisävastusta saa, kun kolmivuotias kiipeää lankun selkään tai hyppää jalkojen päälle

  2. Käytä siirtymiin pyörää

    Polje osa työmatkasta, mahdollisuuksien mukaan kauppareissut ja lyhyet siirtymät. Usein pyörä on nopeampi kulkuväline kuin auto.

  3. Töiden jälkeen ulkoilu piristää

    Koulujen ja päiväkotien pihat ovat täynnä kiipeilytelineitä, joissa myös aikuinen voi touhuta. Mene keinumaan tai tasapainoilemaan pukille, saatat saada palkaksi iloista kikatusta. Muista, että sää on varustekysymys!

  4. Käytä hyväksi ulkosalit

    Kuntokonttien tai kuntoilupolkujen varsilla olevia välineitä saavat kaikki hyödyntää. Usein niiden ympärillä on tilaa myös lapsien touhuilla.

  5. Vauva mukaan urheilemaan

    Pienetkin nauttivat ulkoilusta, vauvalle tarpeeksi vaatetta ja vaunulenkille. Et tarvitse juoksurattaita, kävelykin tekee hyvää.

Tasainen ruokarytmi auttaa jaksamaan

Mikael muistuttaa myös, miten tärkeää on pitää ruokarytmi tasaisena ja syödä hyvin, jotta jaksaa liikkua. Erityisesti aamupalan merkitystä hän korostaa, jotta aineenvaihdunta herää yön jäljiltä.

Ole armollinen itsellesi

Jokaisen on tärkeää saada myös omaa aikaa, Mikael varaa säännöllisesti kalenteristaan isä-poika-aikaa, jolloin hänen avopuolisonsa pääsee halutessaan yksin lenkille tai kuntosalille.

Miettikää yhdessä, mikä teille perheenä toimii. Pakolla kukaan ei liiku, mutta omalla esimerkillä on mahtava vaikutus. Muista myös, että vaikutukset eivät näy viikossa tai edes parissa. Anna uusille tavoille kuukausi-pari aikaa solahtaa arkeen, huomaat, että entiseen onkin vaikea palata!