Valmiit välipalat joka lähtöön

Välipala on turhan aliarvostettu ateria, sillä siitä saa tärkeää energiaa ruokailujen välillä ja se auttaa jaksamaan arjen tohinoissa. Etenkin lounaan ja päivällisen välissä olisi hyvä nauttia terveellinen välipala, jotta nälkä ei yllätä – tai yllytä sortumaan epäterveelliseen naposteluun. Valmiit välipalat voi poimia mukaan suoraan kaupasta ja valikoimaa löytyy niin arkeen, treeniin kuin matkaevääksi.

Hauskat ja helpot välipalat lapsille

Lapsille ja nuorille välipalat ovat erityisen tärkeitä ja niitä kannattaa pitää kotona helposti käden ulottuvilla. Etenkin koululaisille maistuvat värikkäät ja hedelmäiset NOMNOM-välipalat. Hedelmäkuutiot, hedelmämössöt, välipalapatukat ja janojuomat eivät sisällä lisättyä sokeria eivätkä keinotekoisia makeutusaineita vaan täyttä energiaa! Lagom-smoothiet toimivat niin lasten kuin aikuisten välipalana ja kätevän kokoinen pakkaus kulkee pienemmässäkin laukussa helposti mukana.

Dolen helposti avattavat ja suljettavat hedelmäpalat ovat ihana lisä vaikkapa jogurtin joukkoon. Välipalalla ei kannata ahmia suuria määriä ja jäljelle jääneet hedelmäpalat onkin helppo sulkea pussiin ja sujauttaa jääkaappiin.

Kotimaista kauraa ja runsaasti siemeniä

Koululaisille ja isommillekin maistuu välipalanälkään snäkkäri, jossa on paljon hyvää tekeviä siemeniä ja kotimaista kauraa. Maukas snäkkäri toimii sellaisenaan tai sen voi päällystää suosikkitäytteillä voileivän tapaan.

Välipalasta energiaa treeniin

Urheilijan ja paljon liikkuvan välipalalta vaaditaan vähän enemmän. Välipalan pitää olla helposti mukana kulkeva ja sisältää sekä hiilihydraatteja että proteiinia. Energisoiva välipala ennen harjoitusta auttaa vetämään sen täysillä loppuun asti. Välipala kannattaa nauttia noin 30–60 minuuttia ennen treenin alkamista.

Proteiinia tarvitaan treenin jälkeen lihasten jälleenrakennukseen.

Palauttava välipala on hyvä nauttia pian suorituksen jälkeen. Sopivin treenin jälkeinen välipala riippuu harjoituksen tarkoituksesta. Jos treenin tavoitteena on rasvan polttaminen välipalan tulisi sisältää enemmän proteiinia ja vain vähän hiilihydraattia. Voima- ja kestävyysharjoittelusta palautuminen on tehokkainta kun nautitaan sekä proteiineja että hiilihydraatteja.

Proteiinia tarvitaan treenin jälkeen lihasten jälleenrakennukseen ja siksi rutkasti proteiinia sisältävät Barebells-proteiinipatukat ja -smoothiet on viisas valinta. Barebells-tuotteet eivät sisällä lainkaan lisättyä sokeria.

Valmiit välipalat matkaevääksi

Valmiit ja näppärästi laukussa kulkevat välipalat ovat omiaan myös matkaeväinä. Auto- ja junamatkoilla helposti avattavat pakkaukset ja eväiden siisteys on valttia.

Pikkuväelle maistuvat takuuvarmasti Ella’s Kitchen -hedelmäsoseet ja vähän isommille Lagom-smoothiet. NOMNOM-pähkinät eivät tuhri käsiä ja karkottavat hyvin orastavan näläntunteen. Tuhdimman välipalanälän taltuttavat Bifi-salamipatukat.

Jos et välttämättä kaipaa takapenkillesi sokerihuumassa huutelevaa riehulaumaa, tarjoa karkinkorvikkeena NOMNOM-hedelmäkuutioita. Ne ovat 100% hedelmää, eivätkä sisällä lisättyä sokeria, mutta maistuvat silti suloisen makealle.

Omat eväät lentomatkalle

Myös lennolle voi ottaa omia välipaloja, koska turvatarkastuksen läpi saa viedä esimerkiksi proteiini- ja välipalapatukoita, rusinoita, hedelmiä ja voileipiä. Ennen valtavan eväsvuoren pakkaamista kannattaa kuitenkin tarkistaa oman lentoyhtiön rajoitukset. Allergisoivat tuotteet, kuten pähkinät, on syytä jättää kotiin, koska kaikki lentoyhtiöt eivät suosittele niiden viemistä koneeseen.

Valmiita lastenruokia saa aina ottaa lennolle mukaan. Varaa siis lentolaukkuun Ella’s Kitchenin maukkaita luomuruokia ja -hedelmäsoseita.

Lentoeväiden muistilista:

  1. Pakkaa mukaan esim. rusinoita ja proteiinipatukoita.
  2. Mehuja, virvoitusjuomia ja muita nesteitä ei saa viedä turvatarkastuksen läpi.
  3. Tarkista lentoyhtiön rajoitukset omien eväiden suhteen.
  4. Äidinmaidonkorvikkeet ja valmiit lastenruoat ovat aina sallittuja.

VINKKI: Jos matkustat EU:n ulkopuolelle, kannattaa jättää ylimääräiset eväät lennon päätteeksi roskia keräävälle lentohenkilökunnalle, koska elintarvikkeiden vienti matkakohteeseen voi olla kielletty.