VIRVOITUSJUOMAMARKKINAT YLÖSALAISIN

Alkoholittomuus ja nollaprosenttiset juomat kasvussa virvoitusjuomavalikoima monipuolistuu

  Haastattelussa Lejoksen OOH-kanavan myyntiedustaja Ville Mäki

Kuluttajat osaavat etsiä sitä jotain parempaa

Maailmalla on jo täysin alkoholittomia baareja, prosentittomien drinkkien valikoima ravintoloissa kasvaa vauhdilla ja kauppojen holiton juomatarjonta monipuolistuu. Erilaisten tutkimuksien ja myyntilukujen perusteella kuluttajat haluavat nyt myös arkeen laadukkaita virvokkeita, jotka tarjoavat jotain sitä parempaa. Mitä Lejoksella on tähän vahvistuvaan trendiin?

Testaamalla se selviää!

Uutuutena täysin sokerittomat Vitamin Well Zerot ja fermentoitu, maitohappobakteereja sisältävä Captain Kombucha.

”Omien kaupassa tekemiemme myyntitestien perusteella n. 2/3 valitsee mieluummin sen paremman vaihtoehdon. Meidän juomaportfoliomme on kokonaisuudessaan rakennettu parhaista, tunnetuista hyvinvointi-, energia- ja janojuomista, joista ratkaisut löytyvät jokaiselle kohderyhmälle”, esittelee Ville.

Ovatko kuluttajat valmiita maksamaan laadusta janojuomissa?

Villen mielestä hintaa ei kannata pelätä. ”Kalliimmilla ja ainutlaatuisilla tuotteilla saa pienemmälläkin kierrolla jo enemmän liikevaihtoa ja katetta. Yleensä kierto jopa kasvaa, kun tarjonnan taso kohenee ja näin myyntituotot moninkertaistuvat. Lisäksi kannattaa muistaa hinnoitella myös oma palvelu: juomat saa kylmästä ja sieltä, missä niitä käytetään. Esim. kahvilan ja liikuntasalin hintoja ei kannata verrata kaupan hintoihin. Ostotarve ja käyttötilanne ovat ihan toiset”, vahvistaa Ville.

Ville kehottaa yllättämään asiakkaat jollain erilaisella uutuudella

Tunnetut ja vahvat juoma- ja välipalatuotteet sopivat yllättävän moniin paikkoihin ja valikoimiin. Vahvoilla brändeillä vahvistuu myös niitä myyvän paikan oma mielikuva.

Villellä on hyviä kokemuksia rohkeista kokeiluista, joista on tullut asiakkaille pysyviä myyntimenestyksiä. Esim. elokuvavuokraamoissa Vitamin Well, Nocco ja Barebelssin patukat tuovat kivasti uutta pöhinää vuokraamoihin.

”Uskalla erilaistaa tarjontaasi, tuo valikoimiin jotain, mitä siellä ei ole ollut ennen ja saat samalla uutta kohderyhmää sekä pysäyttäjiä asiakaskiertoon myyntipisteessäsi. Kannattaa lisäksi pitää mielessä esillepano, sen merkitys on yllättänyt monesti. Jos on vain yksi tölkki juomakaapissa, silloin se on vain yksi tölkki muiden joukossa. Kun tuote on tuotu hyvin esille, kierto moninkertaistuu.” lupaa Ville.

Hyödynnä Kombuchan tunnettuus maailmalla

Captain Kombucha on janojuoma, joka tekee hyvää

”Suomalaiset ovat tänä vuonna todella hullaantuneet tästä ikivanhasta hyvinvointijuomasta. Mutta jos sinulla on paikka, missä käy paljon turisteja ja ulkomaalaisia, silloinkin ehdoton valinta on kansainvälinen, koko Euroopassa hyvin tunnettu juoma Captain Kombucha. Sillä se on muualla vieläkin tutumpi ja suositumpi kuin Suomessa, missä sen hurjasti kasvava kysyntä on vasta alussa.” vinkkaa Ville, itsekin Kombucha juomien suurkuluttaja.

Hyväätekevä Captain Kombucha sopii kaikkialle, missä asiakkaat ovat kiinnostuneita terveellisyydestä ja etenkin vatsan hyvinvoinnista. Esim. golfkeskuksissa se on ollut erittäin suosittu ja kysytty juoma. Jos et ole vielä kokeillut, mittaa nyt räjähdysmäisesti kasvava kysyntä omassa liiketoiminnassasi! ” kehottaa Ville.